Сторінки

Дослідження освітніх технологій, що використовуються у моїй практиці

Використання ІКТ для підвищення ефективності навчально-виховного процесу на уроках історії                            

  Актуальність дослідження
    Наш сучасний світ все більше стає залежним від інформаційних технологій, так як вони все частіше використовуються в усіх сферах життя. Сучасна освіта повинна готувати людину, котра здатна жити в надзвичайно глобалізованому і динамічно змінному світі, сприймати його як сутєву складову власного способу життя. Ми зараз перейшли до нового типу суспільства - інформаційного, економіка якого базуватиметься на інформаційних технологіях. Тому стає очевидним необхідність докорінної зміни системи освіти.
    Використання сучасних педагогічних технологій та інноваційних методів навчання забезпечує формування всебічно розвиненої, творчої, самостійної, самодостатньої особистості, здатної використовувати набуті знання  для конкурентноспроможної діяльності в будь-якій сфері суспільного життя, тобто для інноваційного розвитку суспільства.
    Формування в учнів навичок самостійної і колективної роботи, реалізація принципу "освіта крізь усе життя" - ці завдання сьогодні можна виконати переважно за допомогою засобів ІКТ.
  Основна ідея дослідження
     Навчально-виховний процес має розгортатись на ниві найновіших досягнень сучасної науки, культури, бути випереджувальним і готувати нову творчу особистість. Використання в навчально-виховному процесі інноваційних технологій - важлива умова для створення сучасного навчального простору для школярів.
    Про застосування ІКТ у навчальному процесі можна сказати чимало. Це чудовий інструмент в руках професіонала - прекрасне доповнення, яким потрібно вміло користуватись.
    Учитель, який добре опанував інформаційні технології, йде в ногу з часом, такий педагог буде завжди цікавий учням. Але головне - бути просто гарним учителем, творчою особистістю, знаходити "золоту середину" у всьому і завжди. Бачити перед собою зацікавлені очі дитини, вести з нею діалог, сперечатися, і врешті-решт знаходити істину.
  Основні завдання
    Дослідивши методичну літературу з даної проблеми, прийшла до висновку, що цій темі присвячено доволі багато наукових статей, існують уже готові комп'ютерні програми( напр. PowerPoint),програмовані педагогічні засоби (ППЗ), електронні атласи, програми для складання тестів - "Test -W", "My test"тощо.
   Виходячи із вищевказаного (і свідомо обравши цю тему) поставила собі наступні завдання:
   - опрацювати наукову літературу з даної теми;
   - з'ясувати можливість використання комп'ютерних продуктів Microsoft Word у викладанні
      історії;
   - розробити власні конспекти уроків, електронні презентації,авторські програми з викорис-
     танням комп'ютерних технологій та застосувати їх на практиці;
   - перевірити ефективність застосування ІКТ на власному досвіді;
   - постійно удосконалювати навички роботи з комп'ютером та комп'ютерними засобами.

  У своїй педагогічній діяльності використовую наступні форми організації роботи з викорис-
    танням комп'ютера:
 Найпоширеніший вид - мультимедійні презентації . За час роботи над даною проблемою  мною розроблені і накопичені як цілі системи уроків так і окремі мультимедійні презентації.
 Підготовка таких презентацій - серйозний і творчий процес, кожен елемент якого має бути  продуманий і осмислений з точки зору сприйняття учня. На підготовку однієї презентації до конкретного уроку з використанням засобів анімації, графіки,аудіозасобів витрачається  близько 2 - 2,5 годин. Зате готова продукція дозволяє відмовитись від всіх інших видів наочності і максимально зосередити увагу викладача на ході уроку, так як управління програмою зводиться до простого натискання на ліву клавішу миші. Програма Power Point дає можливість використовувати на уроці карти, малюнки,схеми, портрети історичних діячів, відеофрагменти, графіки, діаграми тощо.
  Презентації використовую як під час проведення різних різних типів уроків(засвоєння нових знань, комбінований, повторювально-узагальнюючий), так і на різних етапах уроку. Добре підготовані та методично продумані слайди  - це найкращий вид унаочнення, що дозволяє підійти до процесу навчання творчо, урізноманітнити способи подачі матеріалу, поєднувати різні організаційні форми проведення занять із метою отримання високого результату.
  Слід зазначити, що до презентації має бути застосований ряд певних вимог: вона має бути короткою, доступною і композиційно цілісною. У ній не повинно бути нічого зайвого. Оптимальна кількість слайдів не повинна перевищувати 25. Тривалість у часі - не більше 20-25 хвилин.
 Наступний вид - це застосування відеоматеріалів у ході вивчення історії. Вони дозволяють нам наочно побачити ту чи іншу подію, відчути свою причетність, зануритись в епоху. Уміле використання відеоджерел значно підвищує зацікавленість учнів історією, сприяє глибшому ознайомленню із окремими  її сторінками. Багатовимірна рухома фігура та відеосюжет можуть стати в пригоді там, де не допомагає нерухома таблиця чи ілюстрація. Але потрібно пам'ятати, що переважна більшість відеофільмів  створюється людьми, які далекі від викладання історії, тому відеоджерела мають відповідати певним критеріям:
    - відповідність джерел шкільній програмі з історії;
    - інформаційна насиченість відео та аудіофайлів;
    - естетика виконання;
  Зі свого досвіду хочу зауважити, що використання відеофільмів на уроках історії приносять бажані результати та найбільше подобаються учням. На уроках історії у 8 класі я використала
низку документальних ("Країна. Історія українських земель", "Невідома Україна") та уривків із художніх фільмів - "Богдан Хмельницький", "Вогнем і мечем", які відповідають шкільній програмі, допомагають учням краще відтворити епоху, перенестися у вир історичних подій. Не можна без хвилювання спостерігати сцени битв, де відчайдушно на стрімких конях мчать козаки, виявляючи героїзм та незламність духу. Особливо корисні такі фільми при вивченні військових битв, бо вони наочно дозволяють побачити учням розташування сил супротивників перед битвою, хід бою та його підсумки. Просто на словах, або схематично крейдою на дошці це уявити набагато складніше і не дасть повного розуміння, що відбувається.
   Необхідно все ж таки зауважити, що яскрава картинка на екрані - всього лише спосіб подачі матеріалу. Це односторонній рух. Найважливішим є поєднання перегляду із практичною роботою учнів, налагодження спільного діалогу.
  Для більш глибокого засвоєння матеріалу і контролю знань використовую різного роду тести ( на основі Miсrosoft Word) або уже готові, яких зараз дуже багато в мережі Інтернет. Тести можуть бути у традиційному вигляді  і можуть бути представлені у вигляді малюнків, зображень, фотографій. Способи роботи з тестами різноманітні: фронтальне чи індивідуальне опитування, самостійна робота тощо. З метою якісної підготовки учнів до ЗНО можна використати уже готові тренажери з історії (розміщені в Інтернеті на певних освітніх сайтах).Дані тренажери наближені до реальних варіантів завдань, містять такі ж типи й кількість завдань.
  Дуже багато практичних завдань на уроках історії можна виконувати спільно з учнями на інтерактивній дошці. Це гнучкий інструмент, що обєднує в собі простоту звичайної маркерної дошки з можливостями комп'ютера. У комбінації з мультимедійним проектором стає великим інтерактивним екраном, одним дотиком руки до поверхні якого можна відкрити будь-який комп'ютерний додаток або сторінку в Інтернеті й демонструвати потрібну інформацію. Чутливі властивості екрана дають змогу користувачеві дотиками до його поверхні переміщувати курсор і здійснювати функції. Для того, щоб відкрити, наприклад, будь-який додаток, треба натиснути пальцем один чи два рази на піктограму додатку. Напрямок переміщення курсора збігається з напрямком руху пальця.
  Вчитель може по-різному класифікувати матеріал використовуючи різні можливості дошки при цьому залучаючи до процесу учнів, які потім можуть самостійно працювати в невеликих групах. Але важливо розуміти, що ефективнімть роботи з дошкою багато в чому залежить від самого викладача, та від того, як він застосовує ті чи інші її можливості.
   І звичайно ж, важливим елементом педагогічного процесу є проектна діяльність учнів.  Це порівняно нова форма роботи, а особливо стосовно комп'ютерних програм. По-перше, тема проекту повинна нести в собі або дослідницький елемент, або це повинна бути комбінація, якої ще не було в електронному вигляді. По-друге, мультимедійний проект вже по самій суті виникає на стику як мінімум двох дисциплін ( у даному випадку - ІКТ та історії), але реально його виконання зачіпає більш широкий спектр предметів - мову, літературу, світову художню культуру, географію і ряд інших у залежності від теми. Тому керівників проету може бути і два,  і три. Важливим є визначення оптимальної кількості учасників проекту. Інформаційно-комунікативна компетентність викладача є необхідною умовою формування компетентного, успішного учня.
  Школярі, залучені до участі у проектах, вчаться використовувати знання  як інструмент для розвязання життєвих проблем; цілеспрямовано використовувати свій потенціал як для самореалізації у професійному і особистісному плані, так і в інтересах суспільства, держави, генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення й нести за них відповідальність. Метод проектів дозволяє забезпечити здобуття школярами ключових компетентностей, необхідних для самостійного життя, виконання професійних та соціальних функцій.

  Отже, використання ІКТ на уроках історії та позаурочний час показало наступне:
  Для вчителя це:
  - стимул для всебічного розвитку, "йти у ногу з часом";
  - особисте самовдосконалення, бажання вчитися впродовж усього життя;
  - здатності застосовувати опановане у педагогічній практиці;
  - підвищення продуктивності уроку;
 Для учнів це:
  - мотивація навчання та цікавий урок;
  - здатність виявити особистісні творчі риси, "показати себе", самоствердитись;
  - побачити у викладачі не лише учителя, а "споріднену душу";
  - а найголовніше - в учнів змінюється ставлення до персонального комп'ютера як до дорогої, захоплюючої іграшки. Вони починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи у будь-якій сфері людської діяльності.

     Висновки дослідження:
  Безперечно, що в сучасних навчальних закладах комп'ютер не вирішує всіх проблем, він залишається всього лише багатофункціональним технічним засобом навчання. Не менш важливі й сучасні  педагогічні технології, які дозволяють не просто "вкласти" в кожного учня якийсь запас знань, але, в першу чергу, створити умови для прояву пізнавальної активності учнів. Урок із застосуванням ІКТ - це не лише пасивне споглядання на гарну картинку з екрана, але й активна робота учнів  над поданим матеріалом так, щоб подія, процес чи явище була розкрита і доведена самими учнями у посильній для них роботі. Загалом усі прийоми та методи, розроблені у нашій дидактиці, не повинні бути відкинуті і забуті, а якісно поліпшені та ефективніше використані з метою підвищення пізнавальної активності учнів.
  Хочеться відзначити. що разом із суттєвими перевагами використання в процесі навчання ІКТ існують певні обмеження їх застосування. Перш за все для їх повноцінного використання викладачам потрібен постійний доступ до комп'ютерів. Сьогодні ж більшість навчальних закладів України не мають змоги забезпечити кожного учителя сучасним комп'ютером, не кажучи вже про коштовну мультимедійну апаратуру (проектор, інтерактивну дошку тощо).
  Та. незважаючи на все, сучасний педагог просто зобов'язаний  уміти працювати з сучасними засобами навчання хоча б заради того, щоб забезпечити одне з найголовніших прав - право на якісну освіту. Сьогодні вчитель, що діє в рамках звичної "крейдяної технології", істотно поступається своїм колегам, які ведуть заняття з використанням комп'ютера, медіапроектора, сенсорної дошки тощо.

          ЛІТЕРАТУРА
1. Бахматюк Я.  ІКТ і мультимедійне забезпечення навчального процесу на уроках історії.
     // Історія України .- 2011. №37

2. Безпалий О. П.  Використання ІКТ та можливості Інтернет на уроках історії/
    // teacher.ed-sp.net\ index pxp option. соm

3. Білоокий С. М.  Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках суспіль-
    ствознавчих дисциплін.  http://metodichka.ikt.osvita gorodenka.

4. Десятов Д. Л. Методика викладання ІКТ у навчанні історії. Х.: Основа, 2011

5. Комаров Ю. С. Використання мультимедійного комплексу у викладанні історії
   // Компютер у школі та сімї., -2004. №2

6. Мокрогуз О. До питання методики застосування мультимедійної презентації POWERPOINT
    на уроках історії //Історія України. Шкільний світ.-2010. №1

7. SMARTBoard - інтерактивна дошка. www.smartboard.com

 

  

Немає коментарів:

Дописати коментар